zaterdag 29 september 2007

Chocolate Chip Zucchini Cake




Mijn Amerikaanse buurvrouw en ik laten elkaar weleens iets van wat we net hebben gebakken proeven. Zo kwam zij laatst met een stukje chocolade cake. 'Dit is een bijzondere cake', zei zij veelbetekenend. 'Wat zit er dan in?' vroeg ik nieuwsgierig. 'Courgette', zei zij. 'Ach', zei ik, 'dat ken ik. Heb ik ook weleens door een chocolade cake verwerkt.' Maargoed, de kinderen en ik proefden van de cake en vonden 'm erg lekker: sappig en lekker veel chocolade.

Natuurlijk heb ik haar het recept gevraagd en gekregen. Onderstaand recept is afkomstig van Grandma Suter uit Idaho, maar als je googled kom je het ook regelmatig tegen onder andere namen. Laten we het er maar op houden dat het een oud Amerikaans recept is ;-)

Het recept vraagt om chocolate chips (chocolade druppels), maar dit kan heel goed vervangen worden door in kleine stukjes gehakte chocolade repen. Op de markt vond ik pure repen met 78% cacao voor 50 eurocent: die heb ik in deze cake verwerkt. De buurvrouw had overigens M&M's gebruikt. Ook lekker, maar de kleuren lopen enigszins uit tijdens het bakken.

160 gram roomboter
140 gram neutraal smakende plantaardige olie b.v. zonnebloemolie
500 gram fijne kristalsuiker
3 eieren maat M
170 gram karnemelk
1.1/2 t.l. pure vanille extract
1/2 t.l. zout (de helft van het oorspronkelijke recept)
1.1/2 t.l. baking soda
3/4 t.l. bakpoeder
450 gram patentbloem
5.1/2 e.l. ongezoete cacao
275 gram geraspte courgette (met of zonder schil, zonder pitten)
250 gram chocolate chips

2 bakvormen van 25 x 21 x 4 cm.

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.

Verwarm de oven voor op 165 °C graden. Vet in en bekleed de bakvormen met bakpapier over de volle lengte, hangende over de lange zijden. Bestuif de onbedekte (korte) zijden met iets bloem.

Mix in een grote kom de boter, olie en suiker luchtig en bleek. Voeg 1 voor 1 de eieren toe: voeg pas een volgende toe als de vorige geheel is opgenomen in het beslag. Voeg de karnemelk en vanille toe. Zeef boven een andere kom de bloem, baking soda, bakpoeder, zout en cacao. Schep het bloemmengsel lepel voor lepel bij het beslag en mix het geheel tot een egaal beslag. Sla de courgette met een spatel door het beslag. Verdeel het beslag over de bakvormen en strooi de chocolade er over. Bak de cakes in circa 45 minuten gaar: een satéprikker moet er schoon uitkomen. Haal de cakes uit de oven en laat het eerst 10-15 minuten op een rooster in de vorm afkoelen. Haal de cakes uit de vorm en laat het verder afkoelen op een rooster.

Geen opmerkingen: