vrijdag 26 oktober 2007

Apricot and dried pineapple muffins




Afgelopen week kreeg in via Amazon.com het nieuwste bakboek van Carole Walter: Great Coffee Cakes, Sticky Buns, Muffins & More. Great Cookies en Great Cakes, 2 andere bakboeken van haar, had ik al in mijn bezit en hebben me tot nu aan toe nog niet teleurgesteld. En hoewel er genoeg recepten op haar eigen site staan om uit te proberen, wilde ik dit boek er toch graag bij hebben. Het misstaat in ieder geval mijn boekenplankje niet ;-D

Vandaag heb ik het boek er voor het eerst bijgepakt. Met een zakje gedroogde gesuikerde ananasstukjes er naast, kwam ik bij onderstaand recept.

De hoeveelheden worden in het boek aangegeven met cups en spoons. Opvallend is dat het per schrijver/schrijfster verschillend is hoe een cup gevuld moet worden met bloem. De één zegt dat de bloem zo geschept mag worden met de cup uit de zak/pot. De ander zegt dat de bloem eerst gezeefd moet worden om vervolgens geschept te moeten worden met de cup. Een volgende zegt weer dat de cup gevuld moet worden met bloem d.m.v. een lepel en de laatste variant die ik ken is gezeefde bloem lepelen in een cup. Waar ze wel allen gelijk in zijn, is dat de cup uiteindelijk vlak gemaakt moet worden (met b.v. de achterkant van een mes).

Daarom heb ik per boek afgewogen hoeveel een cup bloem zou moeten wegen volgens de desbetreffende schrijver/schrijfster en voorin genoteerd. Werkt toch een stuk makkelijker.

De muffins worden vlak voor ze de oven in gaan bestrooid met kristalsuiker. Dit is om de muffins een iets krokante bovenkant te geven.

Voor 14-16 muffins:

250 gram patentbloem
2 t.l. bakpoeder
1/2 t.l. baking soda
1/2 t.l. zout
113 gram roomboter (beetje zacht)
1.1/2 t.l. fijngeraspte sinaasappelschil (bij voorkeur van een navelsinaasappel)
1 t.l. fijngeraspte citroenschil
150 gram superfijne kristalsuiker
2 eieren maat M
1 t.l. pure vanille extract
240 gram volle yoghurt
75-100 gram gedroogde gesuikerde ananasstukjes
50-75 gram gedroogde abrikozen

kristalsuiker

Giet kokend water op de gedroogde abrikozen en laat deze een 1/2 uur wellen. Snijd de gewelde abrikozen in 8 puntjes. Snijd de ananasstukjes in schijfjes van een 1/2 cm dik. Verwarm de oven voor op 190 °C graden. Bekleed 2 muffinvormen met papieren vormpjes (caises). Meng in een kom de patentbloem, bakpoeder, baking soda en zout en zet het apart. Snijd de boter in stukjes en mix het, samen met het raspsel, luchtig. Voeg lepel voor lepel de superfijne kristalsuiker toe (in 2-3 minuten). Schrap de zijkanten van de kom regelmatig schoon met een spatel. Voeg 1 voor 1 de eieren toe: voeg de volgende pas toe als de vorige geheel in het beslag is opgenomen. Voeg de vanille extract toe en mix het geheel tot een egaal beslag. Voeg het bloemmengsel en de yoghurt om de beurt toe: het bloemmengsel in 3 delen, de yoghurt in 2 delen. Begin en eindig hierbij met het bloemmengsel. Schraap de zijkanten van de kom regelmatig en voeg pas een volgend deel toe als de vorige geheel is opgenomen in het beslag. Mix, nadat alle ingrediënten zijn toegevoegd, nog 10 seconden. Schep met een spatel de stukjes fruit door het beslag. Vul d.m.v. een ijslepel met de inhoud van 1/4 cup, ik gebruik deze, de papieren vormpjes. Strooi over ieder vormpje een 1/2 t.l. kristalsuiker (ik heb iets minder gebruikt). Bak de muffins in 22-25 minuten goudbruin en gaar: wanneer je met een vinger op de bovenkant drukt, veert het weer terug. Laat de muffins op een rooster afkoelen.



Om er zeker van te zijn dat de muffins gelijkmatig gebruind en gegaard zijn, kun je de onderste muffinvorm met de bovenste verwisselen tegen het einde van de baktijd en beide achterstevoren draaien. Of als je net als ik een kleine combi-oven bezit, bak je gewoon plaat voor plaat.

Het resultaat zijn heerlijke frisse luchtige muffins en ik ga ze zeker nog een keer bakken!

2 opmerkingen:

Lien zei

Heerlijk zien ze eruit Gea! Het lijkt me een leuk en lekker boek trouwens ook. geweldig hè om zo'n nieuw boek te 'krijgen' en te kiezen welke je eerst zal gaan bakken..

Karen Baking Soda zei

Ben het helemaal eens met Lien! Je zei boekenplank"je?