woensdag 19 november 2008

Snelle wafels




Dit is zo'n recept dat ooit eens is uitgeprint, in een laatje is beland en vergeten wordt. Meestal komt dat doordat er een ingrediënt in wordt gebruikt dat ik normaal gesproken niet in huis heb, maar in dit geval doordat ik gewoonweg geen wafelijzer had. Maar nu heb ik er wel een: tijd dus om het recept voor de dag te halen.

Echte Belgische wafels worden gemaakt van gistbeslag. Maar als je een keer even snel een paar wafels op tafel wilt hebben, is dit een uitstekend recept.

Voor 6-8 wafels:

280 gram patentbloem
1 t.l. bakpoeder
1/2 t.l. baking soda
2 e.l. kristalsuiker
1/4 t.l. zout
4 dl karnemelk
85 gram ongezouten roomboter
2 eieren maat M

Smelt de boter zonder dat het bruin wordt (magnetron 600 watt/1 minuut). Zeef de bloem met de bakpoeder en baking soda: roer de suiker erdoor. Maak een kuiltje in het midden, breek daarboven de eieren en giet de helft van de karnemelk erin. Mix vanuit het midden het geheel tot een glad dik beslag zonder klontjes. Mix vervolgens de rest van de karnemelk en de gesmolten boter er in gedeelten door. Verwarm een wafelijzer, vul het met beslag (een 1/2 cup) en bak de wafels (volgens de handleiding van het wafelijzer) tot ze goudbruin zijn, meestal 5-7 minuten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Gea,

Deze wafels heb ik nog nooit gemaakt, je hebt er een speciaal wafelijzer voor nodig.
Meestal te koop op een of andere rommelmarkt.
Natuurlijk zijn ze ook nieuw te koop maar vaak zo duur en het logt er een beetje aan hoe vaak je ze gebruikt.

Ik kan me nog goed herinneren dat wij vroeger een wafelijzer hadden (stroopwafels), balletje deeg er in en bakken maar, we hadden ook een soort brandijzer dat eerst in de hete olie werd verwarmt, dan in het beslag en vervolgens weer in de olie om het baksel te voltooien.
Natuurlijk denk ik dan terug aan mijn jeugd, maar waar zijn al die lekkere dingen gebleven.


Remi