woensdag 17 juni 2009

Rabarber en witte chocolade cakejes




De stelen van de rode rabarber beginnen eindelijk wat lengte te krijgen. Deze rabarber heeft duidelijk de voorkeur hier in huis dan de groene en rood/groene varianten: het is echt een stuk zoeter. Zelfs ik, en ik ben eigenlijk geen liefhebber van rabarber, vind de moes hiervan lekker. Helemaal als er wat aardbeien aan toegevoegd zijn.

Deze keer wilde ik de rabarber gebruiken om er iets mee te bakken. Ik heb het recept voor Lemon Bundt Cake erbij gepakt, gehalveerd, en er rabarber en witte chocola aan toegevoegd.

Voor 16 stuks:

210 gram patentbloem
1/2 t.l. bakpoeder
1/4 t.l. baking soda
1/2 t.l. zout
125 gram ongezouten roomboter
200 gram kristalsuiker
1/2 t.l. pure vanille extract
90 gram karnemelk
2 eieren maat M

250 gram rabarber
150 gram witte chocolade

Verwarm de oven voor op 175 °C graden. Beboter en bebloem een muffinvorm of vul het met papieren vormpjes (caises). Was de rabarberstronken en snijd het in dobbelsteentjes van een cm. Hak de witte chocola niet te fijn. Zeef de bloem, bakpoeder, baking soda en zout boven een kom: zet apart. Mix de boter met de suiker bleek en luchtig. Voeg 1 voor 1 de eieren toe. Voeg de vanille toe. Voeg het bloemmengsel en de karnemelk om de beurt toe: het bloemmengsel in 3 delen, de karnemelk in 2 delen. Begin en eindig hierbij met het bloemmengsel. Schraap de zijkanten van de kom regelmatig schoon en voeg pas een volgend deel toe als de vorige geheel is opgenomen in het beslag. Spatel de rabarber- en chocolade stukjes door het beslag en verdeel het over de vormpjes. Bak de cakejes in 20-24 minuten gaar: een satéprikker moet er schoon uitkomen. Laat de cakejes 10 minuten in de vorm afkoelen, daarna op een rooster.

1 opmerking:

Marjoke zei

Hoewel wij rabarber erg weinig eten, vind ik het op zich wel lekker in gebak en deze cakejes zien er heerlijk uit.
Dit ga ik zeker proberen.