donderdag 15 oktober 2015

Pompoenjam & Pompoenmarmelade



















Al in mijn vorige post genoemd, lag het in de planning om jam/marmelade te maken van pompoen. De stukjes waren al gesneden en tijdelijk geparkeerd in de vriezer, nu alleen nog tijd vinden om het te verwerken ... en dat was gisteren!

De pompoen die ik hiervoor heb gebruikt is een pindapompoen. Zaden hiervoor heb ik begin dit jaar gekregen van Annemiek en ook het basisrecept voor pompoenjam is van haar.

Omdat pindapompoenen enorm groot kunnen worden, levert het ook heel wat kilo's vruchtvlees op. Daarom vond ik het wel leuk om wat variatie in de pompoenjam te brengen. Naast enkele ideeën van mezelf bood ook het internet genoeg info om mee te werken. Dit resulteerde in, naast de basisjam, nog 4 varianten.

Er zijn meerdere manieren om het pompoenvruchtvlees tot moes te maken. Nadat het gaar is gekookt, kun je het pureren met gebruik van een staafmixer of een roerzeef. Wanneer je de voorkeur geeft een grovere jam, kun je de stamper door de pan halen.

Verwerk telkens niet (veel) meer dan 1000 gram moes. Bij het verwerken van grotere hoeveelheden in ene keer, geleerd de jam minder goed. Dit geldt ook voor het maken van tova en gelei.


Om zoveel mogelijk smaak te behouden van het fruit, gebruik ik voor jam en gelei altijd 2:1 geleisuiker. Op 1000 gram fruit/moes is 1 pak 2:1 geleisuiker van 500 gram nodig. Deze pakken koop ik in Duitsland. Meestal kost zo'n pak 79 eurocent, wat al heel goedkoop is, maar afgelopen zomer kon ik het meenemen bij de Aldi Süd voor 55 eurocent.




Basisrecept:

3 kilo pompoenvruchtvlees -schoongemaakt en in blokjes gesneden gewogen-
1.1/2 liter sinaasappelsap -vers of uit pak-
2:1 geleisuiker

Kook het pompoenvruchtvlees in de sinaasappelsap in, pak 'm beet, 10 minuten gaar. Pureer, stamp, roer het pompoenvruchtvlees fijn. Weeg 1 kilo moes af en voeg half zoveel 2:1 geleisuiker toe (1 pak van 500 gram). Kook de jam, al roerende, tot het geheel geleerd (4-5 minuten). Giet de jam in brandschone potten en sluit af met een deksel.

Pompoenjam met kardamom:

1 kilo pompoenmoes (basisrecept)
2:1 geleisuiker
1/4 t.l. gemalen kardamom

Voeg aan 1 kilo moes  half zoveel 2:1 geleisuiker (1 pak van 500 gram) en de kardamom toe. Kook de jam, al roerende, tot het geheel geleerd (4-5 minuten). Giet de jam in brandschone potten en sluit af met een deksel.

Pompoenjam met speculaaskruiden:

1 kilo pompoenmoes (basisrecept)
2:1 geleisuiker
1/2 t.l. speculaaskruiden (of koekkruiden)

Voeg aan 1 kilo moes half zoveel 2:1 geleisuiker (1 pak van 500 gram) en de speculaaskruiden toe. Kook de jam, al roerende, tot het geheel geleerd (4-5 minuten). Giet de jam in brandschone potten en sluit af met een deksel.

Pompoenjam met vanille:

1 kilo pompoenmoes (basisrecept)
2:1 geleisuiker
1 vanilleboon

Voeg aan 1 kilo moes half zoveel 2:1 geleisuiker (1 pak van 500 gram) en de merg van de vanilleboon toe. Kook de jam, al roerende, tot het geheel geleerd (4-5 minuten). Giet de jam in brandschone potten en sluit af met een deksel.

Pompoenmarmelade:

1 kilo pompoenmoes (basisrecept)
1 schoongeboende citroen
3 cm verse gember
2:1 geleisuiker

Snijd de hele citroen in partjes. Verwijder de pitten en pureer de citroen (met schil). Schil de gember en rasp het fijn. Voeg aan 1 kilo moes half zoveel 2:1 geleisuiker (1 pak van 500 gram), de gepureerde citroen en de geraspte gember toe. Kook de jam, al roerende, tot het geheel geleerd (4-5 minuten). Giet de jam in brandschone potten en sluit af met een deksel.

9 opmerkingen:

@nnemiek zei

hoihoi,
Is de jam op de foto die met de sinaasappelsap? Ziet er heerlijk uit!
welke vond je zelf het lekkerste?

groetjes Annemiek
Http://fruittuin.blogspot.com

Gea zei

Hoi Annemiek,
In alle varianten zit sinaasappelsap (zie basisrecept).
De lekkerste vind ik met speculaaskruiden.

Gea zei

... de variant met speculaaskruiden zie je op de foto.

@nnemiek zei

dankjewel! ga ik dit weekend maken.... (en bedankt voor de tip op mijn blog)

@nnemiek zei

zojuist de variant gemaakt met kardamom (omdat ik dat toevallig in huis had) Ik vind wel dat je het melige/vezelige van de pompoen goed blijft proeven, is dat bij jou ook? Hij is wel prachtig glanzend oranje!

Gea zei

Wellicht dat het resultaat afhankelijk is van welk soort pompoen je gebruikt. Als ik het vergelijk met aardbeienjam (dat ik maak van 500 gram gepureerde aardbeien en 500 gram in stukjes gesneden aardbeien) dan is het mondgevoel iets minder glad dan dat van de aardbeienjam, maar zeker niet melig.

Anoniem zei

In november heb ik de pompoen jam gemaakt. Prima gelukt en verschrikkelijk lekker. Bedankt voor het recept.

Gea zei

@ Hanny: Leuk om te horen!

Louise zei

Dit is fantastisch! :)