woensdag 13 februari 2008

Havermout cranberry koekjes




Als je weleens bij de Sligro komt, of je kent iemand die daar vast wel iets voor je mee wilt nemen, raad ik je aan een cookie scoop (nr. 40) aan te schaffen. Ik denk dat er geen makkelijker manier is om koekje te bakken, dan door middel van dit keukenhulpje. Je maakt een beslag, schept met de cookie scoop bolletjes en laat ze vallen op een bakplaat. De koekjes die je bakt worden dan ook 'drop cookies' genoemd. Recepten te over op het world wide web en ook op deze blog staan er een paar.
Behalve dan dat ik weet dat de Sligro diverse maten scoops verkoopt, zijn ze ook te koop bij King Arthur Flour: daar heb ik 'm vandaan.

Ook bij dit recept is een cookie scoop een uitkomst. Wanneer je er geen een hebt, kun je ook met een eetlepelmaatje porties scheppen en deze tussen natgemaakte handen rollen.

Voor 24 koekjes:

113 gram zachte roomboter
75 gram kristalsuiker
75 gram donkerbruine basterdsuiker
1 ei maat M
1/2 t.l. pure vanille extract
100 gram patentbloem
1/4 t.l. zout
1/2 t.l. baking soda
1/2 t.l. kaneel
1/4 t.l. nootmuskaat
1/4 t.l. kardamom
150 gram fijne havermout
100 gram gedroogde cranberry's

Verwarm de oven voor op 190 °C graden. Mix de boter met de suikers romig. Voeg het ei en de vanille toe. Meng in een andere kom de bloem, zout, baking soda, kaneel, nootmuskaat, kardamom en havermout: voeg dit toe aan het botermengsel en mix het goed door elkaar. Mix de cranberry's door het beslag. Schep met de cookie scoop bolletjes en leg ze ruim genoeg uit elkaar op een met bakpapier beklede bakplaat. Druk de bolletjes iets platter met de platte kant van een natgemaakt mes. Bak de koekjes, telkens een deel van het beslag, in het midden van de oven in circa 12 minuten lichtbruin en gaar. Wanneer je zacht op de koekjes drukt, voelen ze nog zacht aan. Laat de koekjes 5 minuten op het bakblik afkoelen, daarna op een rooster.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

ik gebruik een ijsschep met een bewegend element erin. ook heel erg handig!
zoals deze: http://www.kookwinkel.nl/upload/Producten/Spulletjes/ilsa%20en%20laguiole/tn/IMG_8572%20Ilsa%20ijsschep.jpg

Gea zei

Precies Granuaile, zo werkt mijn cookie scoop ook.

De ijslepel op de site van de Oldenhof, de site waarnaar jij verwijst, is iets groter dan mijn cookie scoop (inhoud 15 ml/4 cm doorsnede) maar is ook goed bruikbaar voor dit recept. Misschien dat de koekjes dan 1-2 minuten langer gebakken moeten worden.

Anoniem zei

check. ik heb mijn ijs scoop net even gemeten. 5,5 cm doorsnee. ai ai nu wil ik een cookie scoop!

Lien zei

Oh lekker, koekjes met havermout vind ik eigenlijk altijd erg lekker.

Ik heb die scoops ondertussen ook in allerlei maten, reuze handig. Voor koekjes, (huzaren of andere) salade, gehakt voor balletjes...eigenlijk alles wat schepbaar is en een beetje blijft plakken en waar je gelijke porties van moet hebben.