zaterdag 22 maart 2008

Zeeuwse bolussen




Mijn zonen zijn gek op Zeeuwse bolussen, vooral de oudste. Hij vraagt daarom ook regelmatig of ik ze wil bakken. Nu vind ik ze ook wel lekker, maar het klaarmaken is een ander verhaal. Het deeg van de bolussen is behoorlijk kleverig en het deeg rollen door de suiker en uitrollen tot strengen ook. Maar als je dit even buiten beschouwing laat, is het maken van Zeeuwse bolussen eigenlijk een fluitje van een cent. Het deeg maak ik altijd klaar in de broodbakmachine: makkelijker kan denk ik niet.

Nu draai ik er altijd simpele 'drollen' van, maar je kunt natuurlijk ook vlechtjes e.d. van maken. Voorbeelden hiervan kun je zien op de weblog van Karen van Bake my Day. Haar recept is nagenoeg hetzelfde.

2 t.l. droge gist
500 gram tarwebloem
1 t.l. zout
75 gram roomboter
1 ei maat M
320 gram melk

Doe alle ingrediƫnten, volgens de volgorde die de handleiding van de broodbakmachine aangeeft, in het bakblik. Plaats het bakblik in de broodbakmachine en stel de machine in op een volledig deegprogramma. Bij de Panasonic duurt dit programma 2.20 uur.

Meng ondertussen (in b.v. een rechthoekige ovenschaal)

200 gram donkerbruine basterdsuiker
1 e.l. kaneel

Stort het deeg aan het einde van het programma op een bebloemd werkvlak. Hak circa 16 stukken van 60 gram, rol ieder stuk door het suikermengsel en laat dit 5-10 minuten rusten. Verwarm de oven voor op 220 °C graden. Bekleed 2 bakplaten met bakpapier. Neem een stuk deeg en rol het uit tot een streng van circa 20 cm. Rol de streng door het suikermengsel. Draai van de streng een 'drol' en stop het uiteinde een stukje onder de bolus. Leg de bolussen op de bakplaten en laat ze 30 minuten rijzen.



Bak de bolussen, plaat voor plaat, in (zeker niet langer dan) 10 minuten gaar. Neem de bolussen van de bakplaat en laat ze omgedraaid afkoelen op een rooster.

De bolussen kunnen een paar dagen bewaard worden in een afgesloten plastic zak of een luchtdichte trommel. Persoonlijk vind ik de Zeeuwse bolussen de 2e dag het lekkerst!

5 opmerkingen:

Karen Baking Soda zei

Ik ook, dan zijn de smaken goed doorgetrokken en het deeg wat sappiger! Mooie boluseen hoor!

MooZ KaartenFabriekje zei

Ik heb je site via google-en gevonden; wat een heerlijke dingen bak je allemaal! Ik kom regelmatig een kijkje nemen.
Vooral dit recept lijkt me heerlijk om eens te proberen!

groetjes, Monique

Gea zei

Hartelijke welkom, Monique. Ik heb zojuist op jouw weblog gekeken, maar wat een prachtige kaarten maak je. Mijn complimenten!

Lien zei

Oh,lekker bolussen!

Lekker Bewust! zei

Wat een heerlijke site. Pas geleden mijn broodmachine binnen gekregen en ben dus nog in de "ontdekfase". Ik heb vandaag deze bolussen gemaakt en hoewel ze er niet zo mooi uitzien als op de foto, ze zijn erg lekker.
Leuke site, je zit tussen mijn favorieten en zeker dat ik nog een aantal van je recepten ga uitproberen.

Groet,
Cindy