donderdag 19 juni 2008

Appel muffins




Deze muffins zijn warm lekker, maar koud ook. Door de gehakte amandelen met basterdsuiker op de bovenkant heeft deze luchtige muffin een knapperige kapje gekregen met een sappige fruitige vulling.

In het originele recept van King Arthur Flour wordt 100% White Whole Wheat Flour gebruikt. Ik heb even gekeken op hun site naar deze bloem en kwam tot conclusie dat het gewoon eiwitrijke tarwebloem is. Vandaar dat ik dat deel vervangen heb door de tarwebloem welke ik ook voor mijn brood gebruik.

Ik heb wel wat veranderd aan het recept. In plaats van een eetlepel heb ik 2 theelepels kaneel toegevoegd aan het beslag. Daarnaast heb ik geen stukjes appel gebruikt, maar de appel in kleine schijfjes gesneden en deze in het verdeelde beslag gestoken. Voor de krokante laag heb ik 30 gram donkerbruine basterdsuiker vermengd met 30 gram gehakte amandelen. Per muffin strooide ik hiervan een ruime theelepel over het beslag.

De muffins zijn een paar dagen in de koelkast houdbaar, maar door het suikerlaagje op de muffins worden ze wel wat vochtig.

Voor 12-15 muffins

115 gram tarwebloem
120 gram patentbloem
1 t.l. bakpoeder
1 t.l. baking soda
1/4 t.l. zout
2 t.l. kaneel
115 gram ongezouten roomboter -kamertemperatuur-
100 gram kristalsuiker
80 gram donkerbruine basterdsuiker
1 ei maat M -kamertemperatuur-
225 gram karnemelk -kamertemperatuur-
2 grote lichtzure appels in kleine schijfjes gesneden
30 gram gehakte amandelen

Verwarm de oven voor op 230 °C graden. Beboter en bebloem een muffinvorm of vul het met papieren vormpjes (caises).

Zeef de tarwebloem met de patentbloem, bakpoeder, baking soda, zout en kaneel boven een kom: zet dit apart. Klop de boter met de kristalsuiker en 50 gram donkerbruine basterdsuiker luchtig. Mix het ei er door. Schrap de zijkanten van de kom schoon. Voeg het bloemmengsel en de karnemelk om de beurt toe: het bloemmengsel in 3 delen, de melk in 2 delen. Begin en eindig hierbij met het bloemmengsel. Schraap de zijkanten van de kom regelmatig en voeg pas een volgend deel toe als de vorige geheel is opgenomen in het beslag. Mix, nadat alle ingrediënten zijn toegevoegd, nog 10 seconden. Verdeel het beslag over de muffinvorm: dit gaat het makkelijkst met een ijsschep. Steek de appelschijfjes in het beslag. Vermeng 30 gram donkerbruine basterdsuiker met de gehakte amandelen en strooi hiervan 1 volle theelepel over het verdeelde beslag.



Bak de muffins eerst 10 minuten op 230 °C graden. Verlaag de temperatuur naar 200 °C graden en bak de muffins gaar in nog 5-10 minuten: een satéprikker moet er schoon uitkomen. Laat de muffins 5 minuten afkoelen in de vorm, daarna op een rooster.

Geen opmerkingen: