vrijdag 23 mei 2008

Piolâne-Style Miche




De Bread Baking Babes hadden eerder al aangegeven dat deze maand iets gebakken zou worden met zuurdesem. Sher is de host van deze maand en zij heeft bedacht dat het een brood van Peter Reinhart moest worden. Eigenlijk heb ik het wel een beetje gehad met Peter Reinhart na de vele fiasco's die volgden op het testen van de recepten die niet zolang geleden zijn uitgegeven in zijn nieuwste bakboek. De testers konden het boek voor een schappelijke prijs plus handtekening van de schrijver bestellen, maar ik heb er vriendelijk voor bedankt ;-)

Maar voor de Bread Baking Babes maak ik graag een uitzondering.

Het recept is in het Nederlands te vinden bij Lien van Notitie van Lien en in het Engels bij Sher van What did you eat. Ik heb gebruik gemaakt van Truus, mijn starter, welke is ontstaan na het volgen van de methode van Mary van The sour dough. Eerlijk gezegd zat ik een beetje te wachten op deze uitdaging, want (heel zachtjes gezegd) ik ben Truus een beetje zat. Niet dat ze haar werk niet goed doet, integendeel. Ze is tot nu toe de beste starter die ik heb gehad. En ook al zijn de broden die uit haar voortkomen niet al te zuur ... wij zijn er gewoon niet echt gek op.

Ik wil Sher bedanken voor de uitdaging. Door haar is mijn mening over de recepten van Peter Reinhart iets bijgesteld. Dit brood pakte goed uit en er is niets op aan te merken.

I would like to thank Sher for setting up this challenge. Because of her my opinion of the recipes of Peter Reinhart has been changed for the better. This bread turned out quit well, better then expected.

Ik heb het recept gevolgd zoals beschreven door Lien. De starter had ik kort van te voren gevoed, zodat ik gelijk verder kon vanaf dag 3. Ik heb haar tip opgevolgd voor wat betreft het gezeefde volkoren meel en heb de hoeveelheden vervangen door de helft volkorenmeel en de helft tarwebloem. Daarnaast wilde ik een niet al te groot brood bakken en heb de hoeveelheden gehalveerd.

5 opmerkingen:

sher zei

Bravo!! The bread is beautiful!!! I wish I had a slice right now. The crust looks so good! Thank you for taking part with us!

Karen Baking Soda zei

Gea! Hij kan zo in de etalage, wat een mooi brood! (gewoon laten verstenen joh, je hoeft hem niet op te eten) ;-D
Tsja..Ome Peter...kweenie.. ;-(

Ik heb trouwens jouw andere recept met Pumba ook gebakken, prima!

Lien zei

Fantastisch brood weer Gea!!! Ja ik had zelf 2/3 van het recept genomen, dat was ook groot zat, maar van de helft wordt het ook nog een flink brood.
Tja dat gedoe met die starter is voor mij ook niet je-van-het, maar ook de volgende keer heb je hem nodig, dus...
Ik heb ook mijn twijfels over ome P. Ik heb wel wat andere sourdough recepten van hem gebakken... omdat ik niets wilde weggooien natuurlijk ;)) die werden ook prima.

Gea zei

@ Sher: Thank you!

@ Karen: We hebben het brood gewoon opgegeten en ik heb de kids er niet over horen klagen. Het is, zoals je zelf ook hebt geschreven, niet een heel erg zuur brood.

@ Lien: Helaas, de volgende keer zal ik niet van de partij zijn. Truus is ter ziele ... of eerlijk gezegd, weggespoeld door de gootsteen :-S

Ik vond dit 'project' in ieder geval heel leuk om te doen. De starter, volgens de methode van Mary van The Sour Dough, werkt werkelijk heel erg goed en de broden die ik ervan gebakken heb zijn allemaal goed gelukt.

Voor de echte zuurdesemliefhebbers is deze methode een echte aanrader!

MyKitchenInHalfCups zei

Gea, I'm so sorry I missed this at the time.
Your bread is beautiful. Thanks so much for baking with us.