donderdag 29 maart 2007

Brotgewürz bolussen




Van Karen kreeg ik begin maart een geheimzinnig zakje kruiden. Nou ja, niet geheel geheimzinnig, want de naam stond erop: Brotgewürz. Een paar keer heb ik, met het zakje in mijn handen, zitten prakkiseren wat ermee te doen. Gisterenavond lag ik in bed te bladeren in een boekje dat ik voor mijn verjaardag heb gekregen, Bak Gerechten, waarin ik een recept voor Finse kardemomringen tegenkwam. Opeens begon er een lampje te branden: ’Als ik nu de kardemom vervang door de brotgewürz, dan zou het toch moeten lukken'. Met hier en daar een aanpassing, kwam ik op het volgende recept:

500 gram tarwebloem
1 t.l. gedroogde gist
60 gram witte basterdsuiker
1.1/2 t.l. brotgewürz *
200 gram lauwwarme volle melk
2 geklutste eieren maat M
50 gram zachte roomboter
1.1/2 t.l. zout

1 ei
1 e.l. volle melk

De inhoud van een t.l. is 5 ml. en van een e.l. 15 ml.


Mix met de platte klopper (KitchenAid/stand 1) de bloem, gist, suiker en brotgewürz. Voeg de melk, eieren en boter toe en mix dit een minuutje door elkaar totdat het vocht is opgenomen in de bloem. Dek de kom af en laat het 20 minuten rusten. Strooi het zout op het deeg en kneed het met de deeghaak (stand 2) in circa 8 minuten tot een soepel deeg dat los is van de zijkanten van de kom maar iets plakt aan de bodem. Voeg zo nodig iets bloem of vocht toe. Vet een grote kom in met olie, doe het deeg over in de kom, wentel het deeg door de kom, zodat het helemaal met olie is bedekt. Bedek de kom met plasticfolie en laat het deeg op een warme tochtvrije plek gedurende 60-90 minuten rijzen tot het twee keer in volume is toegenomen. Sla het deeg voorzichtig door op een licht bebloemd werkblad en verdeel het in 12 gelijke stukken. Laat de stukken onder een theedoek 10 minuten rusten. Rol ieder stuk uit tot een streng van circa 30 cm. en rol het op tot een spiraal: druk het uiteinde tegen de onderkant van de bolus. Verdeel de bolussen over 2 met bakpapier bekleed bakplaten als je net als ik in het bezit bent van een kleine combi oven. Dek de bolussen af met met olie ingevet plasticfolie en laat het 45-60 minuten rijzen, of tot het twee keer in volume is toegenomen. Verhit ondertussen de oven op 180 °C graden.



Kluts voor het glazuur het ei met de melk en strijk het mengsel over de bolussen. Bak de bolussen in 16-18 minuten goudbruin en gaar. Laat de bolussen afkoelen op een rooster.

Resultaat: Luchtige, friszoete broodjes.

* Brotgewürz is een mengsel van anijs-, venkel-, karwij- en korianderzaad (ook wel zonder anijs). Wanneer je het zelf wilt maken, heb je nodig: 2 e.l. anijszaad, 2 e.l. venkelzaad, 2 e.l. karwijzaad en 1 e.l. korianderzaad. Doe dit in b.v. een koffiemolen en maal het fijn.

6 opmerkingen:

Lien zei

Wat een goed idee Gea! Ik had een (bijna)theelepel in een brood gedaan een keer, maar bedenk nu pas (!) dat ik daar niets van geproefd heb, helemaal vergeten dat ik het erin gedaan had. Ik wilde er zuinig mee zijn, maar dat was net iets te. Ik zal het ook eens in een meer wittig brood/broodjes doen, dat komt de smaak van ten goede!

Gea zei

Op een Duitse site las ik dat op 500 gram meel wel 2 eetlepels brotgewurz gebruikt kan worden, terwijl voor bloem een mespunt al genoeg kan zijn. 't Is natuurlijk ook maar net waar je van houdt.

Levine zei

Lijken me heel erg lekker. Laat ik nou toevallig ook zo'n zakje Brotgewurz hebben liggen :-)). Binnenkort ga ik ermee aan de slag. Bedankt voor het recept!

Karen Baking Soda zei

Wat een goed idee! Het is naar onze smaak ook meer een kruidenmengsel voor zoete broodjes dan voor door het dagelijks brood.
Ze zijn ook zo mooi gelijkmatig Gea!

Levine zei

Inmiddels heb ik ze gebakken. Heel erg geslaagd!

Anoniem zei

Bedankt Gea,

Ik ben bezig om een Duitse brochure te vertalen en nergens kon ik vinden wat Brotgewürze is in het Nederlands.

Dankzij jouw uitleg weet ik nu wat het is.

Groeten & Bedankt,

Carel / vertaler / 10-7-2011 / scansite@planet.nl