dinsdag 22 mei 2007

Absolutely the best yellow cake




Toen ik op de middelbare school zat, ging ik bijna iedere vrijdagmiddag uit school bij mijn oma langs. Een kleine, hele lieve, zorgzame en altijd bezige vrouw. Naast in de (groenten)tuin, was zij ook vaak in de keuken te vinden. Zo bakte zijn iedere vrijdagmiddag een aantal cakes, waarvan ik er dan 1 mocht meenemen naar huis. Soms mocht ik haar helpen bij het bereiden van de cakes. Ik herinner mij nog goed dat, nadat het beslag gemixt was, ik nog 100 keer met een potlepel er door moest slaan. Dan werd het, volgens mijn oma, nog luchtiger. In mijn beleving waren dit dan ook de lekkerste cakes die ik ooit geproefd heb.

Tja, en dan probeer je dat resultaat natuurlijk te evenaren. Sinds mijn trouwen heb ik heel wat cakes gebakken. Er zaten zeker hele lekkere bij, maar die ik vandaag heb gebakken komt heel dicht in de buurt bij die van mijn oma.

Het recept komt uit 'Great cakes: over 250 recipes to bake, share, and enjoy' van Carole Walter. Een boek waar ik nog veel uit hoop te bakken. De hoeveelheden worden aangegeven in cups en spoons. Dit heb ik omgerekend naar grammen.


Voor een grote tulband:

400 gram patentbloem
1 e.l. bakpoeder
1/4 t.l. zout
226 gram zachte roomboter
400 gram super fijne kristalsuiker
1.1/2 t.l. pure vanille extract
4 eieren maat M (200 gram)
240 gram volle melk

De inhoud van een t.l. is 5 ml. en van een e.l. 15 ml.

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.

Verwarm de oven voor op 170 °C graden. Beboter en bebloem een tulbandvorm. Zeef de bloem, bakpoeder en zout boven een grote kom. Snijd de boter in stukken en doe het in de kom van de standmixer. Mix met de platte klopper (KitchenAid/stand 2) de boter romig. Voeg lepel voor lepel de suiker toe en mix het geheel 8-10 minuten. Schraap regelmatig de zijkanten van de kom met een spatel. Voeg de vanille extract toe. Voeg 1 voor 1 de eieren toe: voeg pas de volgende toe als de vorige geheel in het beslag is opgenomen. Verlaag de snelheid (KitchenAid/stand 1) en voeg het bloemmengsel en de melk om de beurt toe: het bloemmengsel in 4 delen, de melk in 3 delen. Begin en eindig hierbij met het bloemmengsel. Schraap de zijkanten van de kom regelmatig en voeg pas een volgend deel toe als de vorige geheel is opgenomen in het beslag. Mix, nadat alle ingrediënten zijn toegevoegd, nog 10 seconden. Schep het beslag in de vorm en plaats het in de onderste helft van de oven. Bak de cake in circa 60 minuten goudbruin en gaar: een satéprikker moet er schoon uitkomen. Haal de cake uit de oven en laat het eerst 10-15 minuten in de vorm afkoelen. Haal de cake uit de vorm en laat het verder afkoelen.

10 opmerkingen:

Lien zei

Leuk is dat als je zulke herinneringen hebt aan je oma! Deze cake ziet er erg lekker uit!

Karen Baking Soda zei

Koesteren die herinneringen! En dat gaat zeker lukken met deze cake.

Anoniem zei

Hij is heeeeeeeeerlijk! Heb hem gebakken en hij is echt lekker! Thanks voor dit recept!

Anzj zei

Ik heb schaamteloos gebruikt gemaakt van dit recept en moet zeggen dat het inderdaad een verrukkelijke cake was (zie: http://mangerie.blogspot.com/2007/11/dit-is-inderdaad-een-super-cake.html)

Anoniem zei

Ik heb gisteren de cake gemaakt volgens jou recept, en het is mij niet gelukt. De cake was vanbuiten goed gaar een mooi goudbruin kleurtje maar van binnen was het nog een deeg, helemaal niet gaar. Ik weet niet wat ik fout heb gedaan, maar de cakebeslag zag er vrij dun uit, daarnaast was ik vergeten de oven voor te verwarmen. zou het daardoor kunnen komen. P.S je cake ziet er verrukelijk uit.

Gea zei

@ Anoniem: Het is heel belangrijk om je oven voor te verwarmen. Daarnaast moet je, voor je de cake uit de oven haalt, de cake testen. Dit doe je door een sateprikker er in te steken. Zit er nog beslag aan de sateprikker, dan moet de cake nog wat langer. Is de sateprikker droog en schoon, dan is de cake gaar.

Anneke zei

Hoe krijg je een mooie platte onderkant, zonder echt bij te hoeven snijden?

Mannin zei

Mooi zijn zulke herinneringen! En wat leuk dat je nu (bijna)zo'n lekkere cake als je oma hebt gebakken! Ik moet zeggen dat hij er geweldig uit ziet! Het water loopt me in de mond, deze ga ik ook zeker eens proberen!

Anoniem zei

Hele lekkere cake! En ook lekker beslag �� Heb meteen twee blikken gevuld! De ene was volgens mij iets voller en had wat langer nodig. Iedereen heeft genoten, bedankt! Groetjes van Anne ��

Alice zei

De tulband in het bakblik ondersteboven ma het uit de oven halen, daar een zware broodplank (of snijplank met gewicht erop) op leggen. 5 minuten wachten. Vlakke onderkant.
Dit werkt ook goed, als je vlakke cupcakes wil maken