vrijdag 15 juni 2007

Appel Frambozen Cake




Van mijn schoonmoeder kreeg ik gisteren een bakje frambozen uit eigen tuin. Haar achtertuin ligt pal op het zuiden en de frambozen groeien daar tierig tegen en door, tot groot plezier van de buren, de schutting.

Ik had mijn schoonmoeder een cake beloofd voor het oppassen tijdens de eerste 3 avonden van de avondvierdaagse deze week. En aangezien frambozen niet zo lang fris blijven, heb ik ze vandaag gebruikt voor de beloofde cake. Krijgt ze ze weer terug :-)

Vulling:
15 gram roomboter
500 gram stevige maar niet al te zure appels
2 e.l. kristalsuiker
100 gram frambozen

Beslag:
85 gram roomboter
200 gram kristalsuiker
3 eieren maat M
2 e.l. verse citroensap
1.1/2 t.l. pure vanille extract
200 gram patentbloem
1.1/2 t.l. bakpoeder
1/4 t.l. zout
1/4 t.l. gemalen gember

bakvorm van 25 x 21 x 4 cm.

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.

Verwarm de oven voor op 175 °C graden. Vet in en bekleed de bakvorm met bakpapier over de volle lengte, hangende over de lange zijden. Bestuif de onbedekte (korte) zijden met iets bloem.

Vulling:
Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd het in blokjes van 1 cm. Smelt in een koekepan de boter en voeg de appelstukjes en suiker toe: laat dit 8 minuten sauteren. Laat het afkoelen en schep de frambozen er door.

Beslag:
Zeef boven een kom de bloem, bakpoeder, zout en gemberpoeder. Mix in een andere kom de boter, samen met het suiker, zacht en bleek in circa 8 minuten. Voeg 1 voor 1 de eieren toe: voeg pas een volgende toe als de vorige geheel in het beslag is opgenomen. Voeg de citroensap en vanille toe en mix door tot het geheel in het beslag is opgenomen. Mix in een paar delen, op de laagste stand, het bloemmengsel door het beslag.

Schep 2/3 deel van het beslag in de bakvorm, verdeel het vruchtenmengsel erover en dek dit af met het resterende beslag: dit hoeft niet zo heel precies, want het beslag egaliseert enigzins vanzelf tijdens het bakken. Bak de cake in 35-40 minuten goudbruin en gaar: een satéprikker moet er schoon uitkomen. Laat de cake in de vorm op een rooster geheel afkoelen.



Naar een recept van Epicurious

3 opmerkingen:

Karen Baking Soda zei

oh heerlijk, bij mij zijn ze nog niet zo ver!

Anoniem zei

Het ziet er heerlijk uit! Ik heb een vraagje..waar haal jij je lage vierkante bakvormen vandaan? Ik kan ze namelijk nauwelijks vinden!
Groeten, El

Gea zei

Hoi El,

Deze bakblikken heb ik ooit gekocht bij de Aldi. Ze werden per 2 verkocht als lasagnebakblikken. Ik heb het idee dat dit een jaarlijks terugkerend artikel is. Maar je zou de hoeveelheden natuurlijk ook gewoon kunnen aanpassen aan het bakblik dat jezelf hebt.