dinsdag 29 september 2009

Apfel Buttermilch Kuchen




Nieuwe recepten uitproberen is leuk, maar levert niet altijd een succes op. Ik had onze makelaar beloofd dat wanneer ons huis verkocht zou zijn, ik voor hem een appeltaart zou bakken. Dat heb ik tussen de tijd dat de sleuteloverdracht was en nu ook wel gedaan, maar zonder succes. De smaak was dan wel goed, maar het zag er gewoon niet zo mooi uit.

Deze appeltaart, of beter gezegd appelkoek, was heel eenvoudig te maken, maar het resultaat mag er zijn ... vind ik. Hoewel ik het natuurlijk niet geproefd hebt, ruikt het fantastisch en dat zegt vaak veel.

Het recept heb ik gevonden op Chefkoch.de. Ik heb het recept geheel gevolgd, behalve dan dat ik een eetlepel custardpoeder geroerd heb door de appelstukjes. Voor deze appelkoek heb ik Rubens appels gebruikt en het vocht dat uit de appels komt wordt gebonden door de custard. Op deze manier hoop ik te voorkomen dat de bodem klef wordt.

Ik gebruik nooit, maar dan ook nooit, appels afkomstig uit het buitenland. Voor wat dan ook. Van de Nederlandse bodem komen zoveel lekkere soorten appels, dat ik het (zeker ook met het oogpunt op het millieu) onjuist vind om appels uit het buitenland te laten komen c.q. te gebruiken. Natuurlijk mag iedereen dit voor zichzelf uitmaken, maar denk er eens over na :-)

Voor een springvorm van 26 cm Ø:

Bodem:

250 gram patentbloem
2 t.l. bakpoeder
250 ml karnemelk
150 gram kristalsuiker
2 zakjes vanillesuiker
2 eieren maat L

Vulling:

3 appels
1 e.l. custardpoeder

Toplaag:

140 gram patentbloem
70 gram kristalsuiker
1/2 t.l. kaneel
30 gram gemalen amandelen
100 gram boter/margarine

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.
Verwarm de oven voor op 180 °C graden. Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier en beboter en bebloem de rand.

Bodem:
Zeef de bloem met de bakpoeder: zet apart. Mix de eieren met de kristal- en vanillesuiker schuimig. Mix de karnemelk, toevoegend in een dunne straal, door het beslag. Voeg het bloemmengsel lepel voor lepel door het beslag. Giet het beslag in de springvorm.

Vulling:
Schil de appels, snijd het klokhuis eruit, en snijd het in kleine stukjes. Voeg de custardpoeder toe en roer het goed door de appelstukjes. Verdeel de appelstukjes over het beslag.



Toplaag:
Meng de bloem, suiker, kaneel en gemalen amandelen door elkaar. Voeg de boter toe en kneed met de hand het geheel tot kleine korrels. Verdeel dit over de appelstukjes.



Bak de koek in 40-45 minuten goudbruin en gaar en de zijkant loskomt van de ring.
Laat de koek 10 minuten op een rooster afkoelen. Verwijder de ring en laat de koek verder afkoelen.

5 opmerkingen:

Karen Baking Soda zei

Ziet er inderdaad prachtig uit Gea! Wat ik altijd zo eng vind aan het bakken voor anderen is dat ik dan niet kan controleren of het "binnen" ook net zo goed is als buiten. (Control freak ik weet het haha)

Ben het met je eens wb eigen bodem maar ik wilde dat dat wat duidelijker aangegeven stond. Lastig hoor

Gea zei

Hoi Karen,

Ik herken dat gevoel van 'zou het echt wel smaken'? Daarom is het ook altijd fijn als je later hoort dat het gesmaakt heeft.
Deze appelkoek (en ook deze post) heb ik afgelopen zaterdagochtend gemaakt. 's Avonds heb ik nog 1 koek gebakken en die smaakte prima. Geen kleffe bodem, gewoon een lekkere appelkoek. Dat vond de visite van afgelopen zondag gelukkig ook.

Bedoel je met 'duidelijker aangegeven' dat het in de winkel niet altijd goed wordt aangegeven wat de herkomst is van appels en ander fruit?

Tja, misschien dat mijn betoog wat duidelijker wordt als je weet dat ik een dochter ben van een fruitteler. Niet dat ik daardoor zoveel meer weet van fruitteelt, maar ik weet wel dat Braeburn, Gala en Fuji appels voornamelijk geteeld worden in Nieuw-Zeeland. Deze appels sla ik over.

Karen Baking Soda zei

Aha..vandaar! Ik ben helaas stadkind alhoewel Oma me wel geprobeerd heeft e.e.a. bij te brengen, dus ja, ik zou graag zien dat je in de winkels/markt beter kon zien wat je koopt; dus niet "pruimen" of "aardbeien" maar wat voor soort en evt waar ze vandaan komen.

Fijn dat ie zo goed smaakte! Die truc met custardpoeder (of evt. maizena) gebruik ik ook altijd, werkt prima hè.

Loes zei

Hoi Gea ziet er goed uit!
Je hebt dus, begrijp ik geen moesappelen gebruikt? Ik heb nog een boom vol Bramley moesappelen, maar misschien wordt dat te sompig?
Er staan ook cox bomen, die lijken me ook wel geschikt, en moeten ook nog geplukt.
Ga dit volgende week proberen.
Groetjes Loes

Gea zei

He Loes,

Ik heb dezelfde appels gebruikt als die voor de appelmoes: Rubens appels.
Cox is ook heel geschikt: heerlijke appel.